Зараз нам трэба ладзіць кароткі росказ, каб падарожжа
Не было бессэнсоўным, а наадварот, стала карысным.
Спярша будзе тэзіс, аб тым, што ні нова нішто пад луною
Ды ўсё было ўжо калісьці. Тэзіс другі, што старажытныя дзеі
Пакажуць нам хібы ў мінулым і не дадуць памыліцца.
Здаецца ўсё проста , але зноў мы прапусцілі заняткі,
Муза Кліо расчаравана ды на нас трохі злуецца.
Ну нічога не зробіш, будзем вучыцца падчас падарожжа.
І каб прарока не аставіць сам насам з роднай Айчынай,
Скінем усё на Гамера, той адпіша на Адысея,
Ну а таму ўжо некуды дзецца, ён і так ў падарожжы.
Хай наша гісторыя будзе грэчаскай старажытнай,
Бо грэкам усё тое роўна, а нам куды ёсць схавацца,
Скосіць вочы: "Гэта не мы, гэта музы!" - хітрыкам простым.
Хаця як не круці - не дапаможа. Богі ўсё бачаць,
А Зеўс грамавержац дасць нам дыхту дзеля навукі
Дзесяць год адысеі пачынаецца з разрабавання Кікона,
Бы каманда Ітакі пераможцамі Троі ўзяла права
Нішчыць ды грабіць. І мы за будоўляй сваёй Беларусі
"O Litwo! Ojczyzno moje!" забылі і ліцвінаў згубілі.
Тое забыцце адправіла нас ў невядомыя моры
і буры бясконцы, бо калі нешта ты сам проста зменіш,
то і іншыя зменяць тое па-свойму гэтак жа проста,
І гэтыя змены наўрад ужо будуць нам падабацца.
Нашто Кікон рабавалі, увогуле нам зразумела.
Калі хто нешта мае, дык цяжка пазбегнуць спакусы,
Каб ад зайздрасці пажадаць маёмасцю той падзяліцца.
Таму бедны пана ня любіць ні ў жыцці, ні ў літаратуры.
Іншая справа калі ежы-шчасця багата і дарам!
Так рахманыя лотафагі ахейцаў міла сустрэлі:
"Калі ласка, еш, хоць лопні, наш лотас салодкі і смачны,
Яго ў нас колькі трэба, ды яшчэ з вялікаю горкай!"
Калі лотас заморскі той паспрабуеш, а гэтаксама -
Іншыя там крэнту мэнту, то жыць так прыязна ды добра,
Што лаяць забудзеш злашчаснага пана, бо сам стаў панам,
і болей нічога не трэба. Дзякуй шматмудрыя богі!
Кажуць ахейцы з партэйцамі: "Мы нікуды ўжо не паедзем,
ляжам у цянёчку, паспім, пяройдзем на сонца, пад'ямо,
А з лотаса выганім брагу, нам не да вашых прыгодаў
Навукі, апавяданняў і вершаў. Ай, малайцы лотафагі!"
Здаецца, усё было б добра, калі б не цыклопы -
То веліканы, з адным толькі вокам, як зорка чырвоным,
Што пасвяць коз і баранаў, ды часам любяць людзей есці,
Малаком праганяючы козім, а лепей віном ці гарэлкай.
Калі да яго трапіш у пячору, называйся Нікім,
Маўчы, мані, адмаўляйся, а як стоміцца той, дык яму
Асмолены кол ці які-небудзь аполак забі ў вока
Адзінае і хутчэй уцякай, толькі, крый бог, не кайся!
Далей Адысей напаткаў Эолію, царства Эола,
Дзе атрымаў мех чароўны поўны розных кшталтаў вятрамі.
І толькі адзіны з іх вецер зефірны дьзмуў куды трэба.
Астатніх, ша! не кранай! Але ж сквапнасць ці марна цікаўнасць,
І ты ізноў пачынаеш з пачатку. Мая ты Радзіма!
Колькі ветраў з колькіх напрамкаў гулі, цябе абдувалі?
Як той вецер зефірны абраць адзіны, роўны, надзейны,
Каб нёс-гнаў нашы лоддзі дадому, не зрываючы ветразь?
А замала было цыклопаў, дык на яшчэ - лестрыгоны,
Тыя зусім без прэлюдый пачалі нанізваць як рыбін
Спадарожнікаў Адысея, каб абыякава сжэрці.
З тузіна статкаў толькі адзін карабель уратаваўся.
Мусіць таму, што быў схаваны ды да ўсяго быў гатовы.
Вельмі падобна на тое, як пасля злавесных трыццатых
З пятнаццаці правадзейных сяброў Інбелкульта ўдваёх
Засталіся, два народных паэты Купала і Колас.
Вось мы дасяглі выспы чараўніцы Цырцэі ля Талькі.
Папярэднія адкінуўшы метамарфозы і страсці
Трывогі, страхі, жахі, хваробы, цэлае лецейка
Нас песцілі слаўна чатыры німфы-служанкі Цырцэі:
Талька - слаўная рэчка, што бруіцца павольна гульліва,
у ёй русалка – німфа рыб, што у яме клёва чакаюць,
Ды ў светлым талькаўскім лесе гукаюць і вабяць дзве німфы:
Чараўніца суніц - чарніц і белых грыбоў гаспадыня.
А далей па загаду Цырцэі мы павінны спусціцца
Ў царства Аіда, дзе уладарыць страшная з ім Персефона.
Перакладаем на мову: шлях нам цераз Тальку у Загібельку,
Міма Рудні былой ды Смалярні былой, праз кепскі мосцік,
Праз балаціну. Тут усё былое – вёска, страж-леснічоўка,
Цяжкая праца, спраўная гаспадарка, скарб, прага, смага,
Грыбныя паходы, А былое смертны не ўбачыць, толькі
Неба, рэчку Тальку, векавыя дубы ды шчотку лесу.